Voor de echte boekenwurm

0

Boekreview: The Tipping Point

the-tipping-pointHet boek The Tipping Point (in het Nederlands: Het Beslissende Moment) van Malcolm Gladwell beschrijft het ontstaan van rages en hypes. In minder dan 300 pagina’s legt Gladwell –journalist voor The New Yorker- uit waarom die ene website of dat ene jeansmerk een hype wordt en de ander niet. Gladwell onderzoekt hoe kleine verschillen grote gevolgen kunnen hebben in de samenleving en spreekt van ‘sociale epidemieën’. Zoals één zieke een griepepidemie kan starten, zo kan één juiste zet of beweging nét het verschil maken. En net zoals een epidemie kan dit volgens Gladwell worden geanalyseerd.

Zo’n sociale epidemie kan volgens Gladwell ontstaan als er drie factoren aanwezig zijn: the law of the few, the stickiness factor en the power of context. The law of the few zijn die paar zeldzame mensen die een enorme invloed hebben. Deze kunnen worden onderverdeeld in verkopers, mavens en netwerkers. Verkopers zijn zo charismatisch dat ze alles kunnen verkopen aan iedereen, mavens weten alles van een bepaald onderwerp en netwerkers zorgen voor snelle verspreiding. The stickyness factor houdt in dat er iets moet zijn waardoor de rage blijft hangen en met the power of context wordt bedoelt dat een rage alleen kan ontstaan in bepaalde context.

hush-puppies-urbanHet boek geeft meerdere interessante voorbeelden waaronder de rage van Hush Puppies. Dit Amerikaanse schoenenmerk bestaat sinds 1958 maar liep tot 1995 op een dood spoor. Op dat moment werd de schoen plotseling trendy in de hippe clubs en cafés van Manhattan en waren ze al snel niet aan te slepen. Modeontwerper Isaac Mizrahi droeg de schoenen zelf en ook andere designers zoals John Bartlett en Anna Sui gebruikten de schoenen in shows en campagnes. De verkoopcijfers liepen hoger dan ooit en binnen twee jaar tijd verkocht ieder winkelcentrum in Amerika Hush Puppies. Hedendaags vind je het merk nog steeds terug in grote schoenenketens zoals Dolcis en zijn de Hush Puppies niet weg te denken uit het straatbeeld. De schoenenketen verkoopt zowel heren-, dames- als kinderschoenen en blinkt niet alleen uit in comfort. De collectie is ook nog eens erg divers en bestaat uit zowel laarzen en instappers als sandalen en pumps.

In The Tipping Point legt Malcolm Gladwell het ontstaan van trends als Hush Puppies uit. Het boek leest makkelijk weg en is niet alleen informatief voor marketeers. Door de fijne schrijfstijl is het een interessant boek voor iedereen!